
Harc
az énképért
Láttunk már szülőt, pedagógust
minimum iskoláskorunkban, vagy szülői értekezleten, aki vehemensen, indulattal
bizonygatta, hogy valamely gyerek, gyerekünk mennyire rossz, kiállhatatlan,
tehetségtelen, fegyelmezetlen, lusta, gyenge matekból, magyarból, piszkosan dolgozik
stb. S amikor a bizonyítvány is "tanúsítja", hogy a gyerek kettes
magatartású, tehetségtelen a matematikához, tehetségtelen az iskolához. Olyat
is láttunk már, hogy állóháború alakult ki a felnőtt pedagógus és a hatéves kisiskolás
között, hogy "jó-e?" a gyerek. És el tudjuk képzelni a háború
kimenetelét. A pedagógus, amikor értékel, nem pusztán eredményt értékel, hanem
értékelésével, későbbi eredményt okoz.
A nevelő azzal, hogy értékel, és
ahogyan értékel énképet formál. S azzal, hogy énképet formál: sorsot formál.
Sokszor az iskoláskor első éveiben,
ha nem is tudatosan, de harc indul a pedagógus és a szülő között, amelyben a
tét: a gyerek énképe.
Ha a pedagógusi negatív értékelés
győz, az lehet igazzá. Ha a pedagógus negatív énképet alakít a gyerekekben:
negatív sorsot okoz! Ha pozitív énképet alakít: pozitív sorsot okoz! Minden gyerek
olyan amilyen, s önmagában nincsen előjele. De megjelenhet negatív, vagy
pozitív előjellel a nevelő viselkedésében. S ez énképet formáló erő. Nincs jó
és rossz gyerek, de vannak helyesnek és helytelennek tartott cselekedetek.
Hogyan lesz az élethelyzetében
kompetens, kreatív ötéves kisgyerekből az általános iskola egy éve után az
iskolában szorongó, a feladatoktól tartó, iskolai élethelyzetben inkompetens
érzésű hat - hétéves kisgyerek? S ma még ez nem tárgya a szülő és iskola szerződésének:
abban nem egyeztek meg a felek, hogy negatív énképet kell kialakítani az addig
pozitív énképű gyermekből. Hiszen azért van a pedagógia, hogy képesek legyenek
a gyerekek a problémák megoldására, és nem azért, hogy megtanulják, hogy mire
képtelenek.
Az iskolának a kompetenciákat
kell gyártania és nem az inkompetencia-érzést. Persze az iskolának meg kellene
mérnie a reális teljesítményt, főleg azért, mert meg kellene tanulni a gyerekeknek
az iskolában is eredményeik reális értékelését. S ne feledjük, a sikerkereső; reáloptimista,
s nem idealista elvakult önnön képességei felől. Éppen ez a kulcs:
reáloptimista, reálpozitív értékelés.
Hogyan
értékeljünk?
Avval lehetne az iskolának, szülőnek,
minden nevelőnek, s nevelni tudó vezetőnek, ezen segíteni, hogy a sikerkereső módján
szétválasztaná minden pedagógusi, nevelői, vezetői értékelésnél a személy
értékelését a cselekedetek értékelésétől.
A személy mindig értékes, mindig
pozitív, mindig jó, és szerethető, a cselekedet viszont a pontosabb célelérés
miatt mindig korrigálható.
Helytelen cselekedet:
korrigálandó cselekedetet jelentsen, és ami a legfontosabb: korrigálhatót, hiszen
a cselekvő képes rá, ha azt hiszi képes rá.
Negatív énkép kialakítása tilos!
Ezt kellene kiírni minden neveléssel foglalkozó helyen a hirdetményekre.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése